1. Blog Motoryzacyjny
  2. Regeneracja zacisków hamulcowych krok po kroku

Hamulce mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa kierowcy, pasażerów oraz pieszych. Należy regularnie sprawdzać ich stan, bo po jakimś czasie pracy mogą się zużyć. Awaria zacisków hamulcowych to częsty powód do wizyty w serwisie samochodowym. Jak wykonać regenerację zacisków hamulcowych? Sprawdź, na czym polega wymiana klocków hamulcowych.

Jak działa układ hamulcowy?

Układ hamulcowy składa się z klocków hamulcowych i tarczy hamulcowej, serwa — pompy wysokiego ciśnienia, przewodów, zacisków hamulcowych oraz pedału hamulca. Do prawidłowej pracy potrzebny jest jeszcze płyn hamulcowy. Kiedy kierowca hamuje, to pompa tłoczy płyn hamulcowy pod ciśnieniem, który transportowany jest do zacisków hamulcowych, które powodują ścieranie się tarcz hamulcowych. W ten sposób pojazd szybko traci prędkość. Tak przebiega cały proces wytracania prędkości.

Zaciski hamulcowe

Zaciski hamulcowe to części w samochodzie, o których często się zapomina, a przecież to od ich wydajności i poprawnego funkcjonowania uzależniona jest siła hamowania. Zacisk hamulcowy ma wpływ na długość hamowania, ale także na szybką reakcję w przypadku gwałtownego hamowania. Każdy element układu hamulcowego może się zużyć, ponieważ narażony jest na działanie niesprzyjających czynników atmosferycznych. Drobinki piasku, błoto, sól czy wilgoć to tylko niektóre z sytuacji, kiedy układ hamulcowy narażony jest na destrukcyjne działanie. Zadbajmy o ich stan dla bezpieczeństwa swojego i innych uczestników ruchu.

mierniki lakieru

Regeneracja zacisku hamulcowego — systematycznie sprawdzaj stan hamulców

Regularne przeglądy klocków hamulcowych mogą uchronić Cię przed niespodziewanymi wydatkami — to inwestycja w Twoje bezpieczeństwo i komfort jazdy. Stan zacisków hamulcowych warto kontrolować przy każdym demontażu koła. Przeprowadzenie regeneracji zacisków hamulcowych można wykonać nawet we własnym zakresie. Czasami wystarczy mały zabieg jak usunięcie warstwy rdzy. To szybka czynność, a może zapobiec kosztom wymiany elementów układu hamulcowego.
Od czego zależy zużycie klocków hamulcowych i czy da się przewidzieć zbliżającą się porę regeneracji bądź wymiany? Niestety nie, ponieważ stan klocków hamulcowych zależy od wielu czynników, a między innymi stylu jazdy, dlatego u każdego kierowcy będzie wyglądać to inaczej.

Objawy zużytych zacisków hamulcowych

  • korozja — przez którą wzrasta ryzyko wycieku płynu hamulcowego,

  • drganie pedału hamulca podczas hamowania — częsty efekt poluzowania śrub,

  • ściąganie auta w którąś stronę w trakcie hamowania,

  • mniejsza siła hamowania,

  • wyciek płynu hamulcowego,

  • dziwne niecodzienne dźwięki, na przykład szuranie,

  • brzydki zapach — spowodowany nagrzewaniem się zużytych klocków.

Systematycznie sprawdzaj klocki hamulcowe w swoim aucie i reaguj w porę.

proces regeneracji zacisków hamulcowych

Regeneracja zacisków hamulcowych krok po kroku

Na czym polega regeneracja zacisków hamulcowych? To wieloetapowy proces, do którego przechodzi się dopiero po demontażu zacisku hamulcowego. Demontaż należy przeprowadzić z zachowaniem odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Pojazd musi być ustawiony na podnośniku, a podczas samego odkręcania śruby można zaobserwować lekkie uderzenie i drobny wyciek oleju. To całkowicie normalne. Na tym etapie regeneracji sprawdź również stan gumowych przewodów, które również należy wymieniać co jakiś czas.

  • Czyszczenie zacisków hamulcowych — w trakcie czyszczenia pozbywamy się wszystkich zniszczonych uszczelek, uszczelniaczy, osłon i usuwamy rdzę z wnętrza mechanizmu. Zaciski hamulcowe najlepiej umyć gorącą wodą z mydłem. Wszystkie uszkodzone lub zużyte elementy należy wymienić na nowe. W przypadku przewodów sprawa jest prosta — wystarczy zakup nowych.
  • Piaskowanie — to zabieg przygotowujący do etapu malowania, który pozwala usunąć wszystkie zanieczyszczenia za pomocą sprężonego powietrza.
  • Lakierowanie — do malowania wykorzystuje się specjalne farby odporne na wysokie temperatury. Zwykle nakłada się kilka warstw lakieru, aby zaciski wyglądały estetycznie. To czasochłonny proces, bo jedna warstwa farby może schnąć nawet całą dobę.
  • Regeneracja zacisków hamulcowych — cena

      Samodzielne sprawdzenie i odnowienie zacisków hamulcowych wymaga nie tylko odpowiedniej wiedzy i przygotowania, ale też profesjonalnego sprzętu. Jeśli nie znasz się na mechanice i nie wiesz, jak przeprowadzić proces regeneracji zacisków hamulcowych, to najlepiej skorzystać z usługi dobrego mechanika. Taka usługa zależna jest od wybranego serwisu samochodowego, ale też stanu klocków hamulcowych. Zazwyczaj za taką usługę zapłacimy od 150 do 300 zł. Wbrew pozorom wymiana zacisków na nowe nie zawsze jest konieczna i lepsza. Wiąże się to z kilkukrotnie wyższym wydatkiem, a przynosi jednakowy rezultat jak regeneracja.

       

      klocki hamulcowe
      Odma olejowa co to

      Odma olejowa co to

      Odma olejowa co to | jak działa | gdzie jest i jaki koszt naprawy[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000"...

      Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie

      Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie

      Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000" disabled_on="on|on|off"...

      Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?

      Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?

      Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000" disabled_on="on|on|off"...

      5/5