Eksploatacja samochodu – co i jak często wymieniać w aucie?
Eksploatacja samochodu to nie tylko uzupełnienie zbiornika na paliwo czy płynu do spryskiwaczy. To liczne naprawy i wizyty w serwisie, które mają znaczenie dla codziennej jazdy. Aby skutecznie zapobiec niespodziewanym awariom, regularnie zlecaj sprawdzenie stanu swojego samochodu.
Diagnostyka i wymiana niektórych elementów na czas przekłada się na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Zadbany układ hamulcowy, regularne sprawdzanie i wymiana oleju samochodowego oraz nowe filtry gwarantują dłuższą żywotność Twojego samochodu! Sprawdź, co wymaga największej uwagi.
Olej silnikowy i filtr oleju
Olej silnikowy pełni ważną funkcję — mafunkcję – ma za zadanie przeciwdziałać kontaktom metalowych części i zapobiegać zabrudzeniom. Olej odpowiada również za chłodzenie silnika. Ma za zadanie także smarowanie elementów silnika. Jazda na starym oleju może przyczynić się do awarii. Pamiętaj o wymianie oleju, aby nie dopuścić do zatarcia silnika! Co ile zmieniać olej silnikowy? Producenci nie są zgodni co do jednej wersji — zdania wahają się, że po przejechaniu 10 000 – 20 000 km.
Najważniejsze jest sprawdzanie poziomu oleju, żeby nie było go zbyt mało. Aby to zrobić, wystarczy postawić samochód z zimnym silnikiem na równej powierzchni, a następnie wyciągnąć bagnet, wytrzeć i po powtórnym włożeniu sprawdzić poziom na miarce. Prawidłowy poziom oleju mieści się pomiędzy wskaźnikami MIN i MAX. Jeśli jest go za mało, wystarczy dolać (ale pamiętaj o odpowiednim rodzaju oleju!), a jeśli jego barwa ma kolor czarny — konieczna będzie całkowita wymiana.
Nowy filtr oleju powinno wstawić się jeszcze przed zimą — jest to szczególnie istotne dla samochodów z silnikiem diesla.
Olej w skrzyni biegów
Olej znajdujący się w skrzyni biegów, zużywa się tak samo, jak olej silnikowy, dlatego ważna jest jego wymiana — co 6-7 lat lub po przejechaniu od 100 000 do 130 000 km. Warto zwracać na to uwagę przy zakupie samochodu z większym przebiegiem — nigdy nie wiadomo, czy licznik pokazuje prawdziwe wskazania. Zużyty olej psuje skrzynię i powoduje ścieranie elementów wewnętrznych. Jeżdżenie na starym oleju może nie być płynne, a na pewno mało bezpieczne. Zareaguj w porę i wymień olej w skrzyni biegów na czas, ponieważ całkowita naprawa skrzyni biegów to kolosalne koszty liczone w tysiącach złotych!
Filtr paliwa i inne filtry oraz płyny w samochodzie — co ile wymieniać?
Samochód ma w sobie kilka filtrów, które są odpowiedzialne za różne ważne funkcje w aucie:
-
filtr paliwa – powinien być wymieniany według zaleceń producenta, oczyszcza paliwo, zanim dotrze ono do silnika,
-
filtr powietrza – płuca samochodu, w zależności od modelu auta ich cena waha się od 30 do 200 zł
-
filtr kabinowy – zatrzymuje zanieczyszczenia, które mogłyby dostać się do wnętrza samochodu,
Warto wspomnieć, że filtr kabinowy i filtr powietrza mają jedną tę samą funkcję — oczyszczają powietrze.
Płyny w samochodzie, które należy wymieniać:
-
płyn hamulcowy – jeżdżąc bez płynu hamulcowego, stwarzasz zagrożenie na drodze, ponieważ hamulce mogą zawieźć w najmniej oczekiwanym momencie. Wymieniaj raz na dwa lata lub co 60 000 km. Ważne by wymieniany płyn hamulcowy był zgodny z wymaganiami producenta samochodu,
-
płyn chłodniczy – ważna jest regularna wymiana płynu chłodniczego — w innym wypadku poczujesz znaczne obniżenie skuteczności chłodzenia oraz ogrzewania wnętrza samochodu, a także może dojść do niewystarczającego chłodzenia silnika. Niektóre zaniedbania mogą skończyć się wymianą chłodnicy na nową,
-
płyn układu wspomagania – należy go wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta. Jest to bardzo istotne ze względu na bezpieczeństwo oraz komfort codziennej jazdy. Płyn sprawia, że możliwy jest skręt kół!
-
czynnik klimatyzacji – szczególnie ważny w okresie letnich upałów. Wymiana bądź uzupełnienie czynnika klimatyzacji zalecane jest przynajmniej raz na dwa lata.
-
płyn do spryskiwaczy – zazwyczaj zużywa się około dwóch litrów płynu w ciągu miesiąca. Nic dziwnego — odpowiada on przecież za czystość i widoczność przedniej oraz tylnej szyby! Kiedy jednak wymieniać płyn na zimowy? Im szybciej, tym lepiej, ale najlepszy sposób to obserwacja temperatury — gdy przez kilka nocy na termometrze utrzymuje się mniej niż 5 stopni, pora na wymianę.
Jak często wymieniać płyny eksploatacyjne?
Podsumowując terminy:
-
olej należy wymieniać po przejechaniu około 10 000 km,
-
olej w skrzyni biegów – co około 60 000 km,
-
płyn chłodniczy – co najmniej raz na 5 lat,
-
płyn hamulcowy – średnio co 2 lata,
-
płyn układu wspomagania – raz na 2 lata,
-
czynnik klimatyzacji – najlepiej co roku,
-
płyn do spryskiwaczy – tuż przed zimą i latem.
Klocki hamulcowe, tarcze hamulcowe
Zużycie klocków hamulcowych zależy od stylu jazdy na co dzień. Jeśli nie wystąpiły żadne uszkodzenia (różnego rodzaju wgłębienia, przebarwienia, pęknięcia czy nierówności) – powinno się je wymieniać średnio co 30-50 tys. km.
Regularna diagnostyka stanu podwozia — co jaki czas?
Pomocne (tylko pozornie) mogą wydawać się przypomnienia o zbliżającej wizycie w serwisie — nowoczesne samochody poinformują Cię, na przykład o konieczności wymiany klocków hamulcowych. Jednak nie warto czekać do końca i sugerować się ilością przejechanych kilometrów, ponieważ w każdych warunkach auto może zachowywać się inaczej.
Podwozie jest najbardziej narażone na uszkodzenia podczas codziennej jazdy, dlatego wymaga szczególnej uwagi i regularnej kontroli. Sprawdzenie podwozia powinno nastąpić przede wszystkim w dwóch przypadkach:
-
w celu corocznej diagnostyki i ogólnego stanu technicznego pojazdu. Bywa to pomocne do wykrycia różnego rodzaju usterek, których można się szybko pozbyć,
-
po zakupie używanego samochodu — w celu sprawdzenia, czy wszystko z autem w porządku, aby mieć gwarancję bezpieczeństwa na drodze.
Odma olejowa co to
Odma olejowa co to | jak działa | gdzie jest i jaki koszt naprawy[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000"...
Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie
Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000" disabled_on="on|on|off"...
Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?
Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000" disabled_on="on|on|off"...