1. Blog Motoryzacyjny
  2. Jak używać miernik lakieru samochodowego? Pomiar grubości lakieru

Miernik lakieru to bardzo przydatny gadżet, nieważne czy jest używany przez amatorów czy profesjonalistów. Pomiar grubości lakieru pomaga ocenić, czy dane auto było malowane kolejnymi warstwami lakieru. Niestety nie każdy sprzedawca samochodu jest uczciwy i często zdarza się tak, że auto powypadkowe jest sprzedawane jako bezwypadkowe. Miernik lakieru po części minimalizuje to zagrożenie, chroniąc potencjalnego kupca.

Mając zamiar jechać na oględziny samochodu z drugiej ręki, warto pamiętać, aby zabrać ze sobą to urządzenie. Dzisiejszy rynek oferują bardzo bogatą ofertę mierników lakieru, dlatego z pewnością każdy znajdzie coś dla siebie.

W jaki sposób mierzyć miernikiem lakieru?

Po wyborze konkretnego miernika lakieru trzeba mieć na uwadze, żeby go prawidłowo skalibrować. Nie zaleca się pomijać tego kroku, ponieważ może to skutkować nie dokładnym określeniem wyników pomiarów. Przed udaniem się na potencjalne zakupy, zaleca się wykonanie paru pomiaru na własnym lub samochodzie, do którego mamy dostęp na co dzień. Ma to na celu zapoznanie się z urządzeniem i jego funkcjami.

Jeśli nasz miernik lakieru nie posiada wbudowanej pamięci, warto zaopatrzyć się w zeszyt w celu zapisywania pomiarów. Nie będzie trzeba dzięki temu ćwiczyć pamięci i powtarzać zapomnianych pomiarów. Wykonując wiele pomiarów, zaleca się jednak wybrać bardziej zaawansowane urządzenie. W tym wypadku producenci wychodzą naprzeciw potrzebom rynku i dostępne już są mierniki grubości lakieru wyposażone w Bluetooth, pamięć wewnątrz, synchronizację ze smartfonem. Przykładem takiego miernika jest Prodig-Tech GL-SMART.

 

Jak prawidłowo wykonywać pomiar grubości lakieru?

Najważniejszym elementem jest odpowiednio ustawiona sonda. Trzeba ją przyłożyć i delikatnie docisnąć. Nie należy popadać w skrajności, ponieważ zarówno zbyt lekkie i zbyt mocne dociśnięcie może wpłynąć na przekłamany wynik pomiaru grubości lakieru.

Jeśli posiadamy miernik grubości lakieru z sondą bez kulki, pomiarów należy dokonywać na płaskiej powierzchni. Znaczący może być nawet jakikolwiek brud znajdujący się na karoserii auta. Chcąc dokonać pomiaru na nierównej powierzchni, warto użyć w takiej sytuacji miernika, który ma wbudowaną sondę.

 

Jak dokonać pomiaru karoserii?

 

Od czego zacząć, jeśli przed nami stoi gotowy do pomiaru samochód? Musisz wiedzieć, że kolejność nie ma absolutnie żadnego znaczenia. Ważne, aby dokonać pomiaru na wszystkich elementach. Można skorzystać z naszej wskazówki i zacząć pomiar od dachu, a to dlatego że to właśnie na dachu najczęściej jest dobra i nienaruszona warstwa fabrycznego lakieru, co daje jakiś punkt odniesienia. Inne ważne elementy do pomiaru:

lewe drzwi tylne i przednie, lewy tylny i przedni błotnik, lewa belka dachowa;

prawe drzwi tylne i przednie, prawy tylny i przedni błotnik, prawa belka dachowa;

 

Z pewnością zauważyłeś brak zderzaków w powyższym zestawieniu. Nie ma ich tam, ponieważ zderzaki są wykonane z plastiku, więc użycie miernika lakieru nie ma na tym elemencie żadnego zastosowania. Ilość elementów wykonanych z tworzywa sztucznego zależy od marki i modelu samochodu.

Należy pamiętać, aby każdy element zmierzyć w paru miejscach – z lewej, z prawej, pośrodku i trzech różnych wysokościach. Grubość lakieru może się delikatnie w tych miejscach różnić, ale nieznacznie.

 

Pomiar elementów konstrukcyjnych

Wszystkie najistotniejsze elementy karoserii są zmierzone. Teraz czas na detale. Przyjrzyj się lakierowi elementów konstrukcyjnych (słupków oraz wnęk po otwarciu drzwi). Miernikiem lakieru można zmierzyć także podłogę, jeśli jest do niej dostęp oraz klapę. Patrząc na komorę silnika, znajdziemy tam także kielichy, podłużnice, wzmocnienia oraz inne elementy stalowe, mogą również być podwójnie polakierowane. W tego typu sytuacjach świetnie sprawdzi się miernik lakieru z sondą.

 

Jak interpretować wyniki miernika grubości lakieru?

 

Interpretacja wyników jest większym wyzwaniem niż dokonanie pomiarów. Na samym początku należy ustalić, w którym miejscu znajduje się oryginalna grubość lakieru samochodu używanego, a gdzie można zlokalizować elementy potencjalnie podwójnie lakierowane. W przypadku większości marek fabryczna grubość warstw lakieru nie przekracza 140 mikronów. Za każdym razem należy wziąć pod uwagę markę samochodu. Co ciekawe, samochody japońskie i koreańskie często nie przekraczają wartości 100 mikronów.

Nie ma żadnych wytycznych ani widełkowych wartości, które mogłoby jednoznacznie stwierdzić, które elementy są podwójnie lakierowane. Każdy producent samochodów posiada inną fabryczną grubość lakieru, a różnica może wynieść nawet kilkadziesiąt mikronów. Najlepiej opierać się na porównaniach. Jeśli różnica pomiędzy pomiarem np. przednich prawych i lewych drzwi wynosi więcej niż 50 mikronów, to wówczas można pokusić się o hipotezę, że element jest podwójnie lakierowany.

W żadnym wypadku nie ma konkretnych wartości, które jednoznacznie mogłyby określić grubość fabryczną danego lakieru. Są one podane w dużym przybliżeniu. Każdy producent określa własne wartości dla danego modelu auta, lecz nawet w zależności od fabryki te wyniki mogą się delikatnie różnić. Warto przyjąć strategię porównywania. Jeżeli różnica między pomiarem np. przednich prawych i lewych drzwi wynosi więcej niż 50-60 mikronów, to wtedy można podejrzewać hipotezę, że dany element został podwójnie polakierowany.

Elementy we wnękach grubość lakieru mają grubość zazwyczaj około 50-100 mikronów, a podłoga w samochodzie zawsze wskazuje najmniejsze wartości.

 

Na jaki miernik lakieru się zdecydować?

 

Rynek oferuje bogatą ofertę mierników grubości lakieru, dzięki czemu każdy znajdzie coś dla siebie. Profesjonaliści znajdą wiele urządzeń z różnymi pomocnymi funkcjami, a amatorzy mogą otrzymać prosty w obsłudze podstawowy gadżet. Jeśli jest to pierwszy taki zakup, zawsze warto zapytać specjalistę, jaki urządzenie poleca do danych potrzeb. Miernik lakieru to bardzo przydatna rzecz, która może uchronić kupującego przed przykrą niespodzianką. Naprawa blacharska oraz lakierowanie to najczęściej ukrywane usterki. Jadąc oglądając samochód z rynku wtórnego, należy zachować czujność, a mierniki mogą w tym skutecznie pomóc.

Mierniki lakierów można wybrać te z sondą, kulkowe, profesjonalne i te z mniejszą ilością funkcji. Producent z pewnością pomoże w doborze idealnego urządzenia pod Twoje potrzeby. Wartym zaufania jest producent Prodig-Tech. Marka projektuje, produkuje i testuje swoje produkty w Polsce, a jakość używanych do produkcji materiałów jest bardzo wysoka.

 

Jeśli szukasz sprawdzonych mierników lakieru wejdź na https://www.prodig-tech.pl/

mierniki lakieru
Odma olejowa co to

Odma olejowa co to

Odma olejowa co to | jak działa | gdzie jest i jaki koszt naprawy[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000"...

Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie

Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie

Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000" disabled_on="on|on|off"...

Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?

Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?

Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000" disabled_on="on|on|off"...

5/5