1. Blog Motoryzacyjny
  2. Automat czy manual? Jaką przekładnię wybrać?

Jesteś na etapie zakupu nowego samochodu i nie wiesz, jaka skrzynia biegów będzie najwygodniejsza i najbardziej ekonomiczna? Dziś wszystko wyjaśniamy! Specjalnie dla Ciebie zebraliśmy najistotniejsze informacje. Na polskich drogach i ogólnie w Europie zdecydowana większość samochodów jest ze skrzynią manualną, przy czym Ameryka, Chiny, Japonia czy Australia chętniej decydują się na automatyczną skrzynię biegów. Dlaczego? Automat czy manual? Sprawdź sam, na czym polegają różnice między jedną a drugą skrzynią biegów!

Skrzynia biegów — która lepsza?

Skrzynia manualna czy automatyczna — nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ zależy to od sposobu eksploatacji danego samochodu, a także od indywidualnych preferencji każdego kierowcy. Wybór automatycznej bądź manualnej skrzyni biegów to jeden z elementów najważniejszych podczas konfigurowania czy wybierania nowego pojazdu! Mówi się, że najlepiej wybrać automat, gdy dopiero zaczynasz przygodę z prowadzeniem samochodu — wtedy to nie musisz skupiać się na zmianie biegów — całą uwagę możesz poświęcić na to, co dzieje się na drodze. Automat także chroni silnik przed błędami związanymi ze zmianą biegów, co może być przydatne zwłaszcza świeżo upieczonym kierowcom.

Warto jeszcze przemyśleć wybór skrzyni DSG, która jest swego rodzaju kompromisem. Poniżej wyjaśniamy dlaczego!

Automatyczna skrzynią biegów

Samochód z automatyczną skrzynią biegów niesie za sobą wiele korzyści, takich jak:

  • mniejsze ryzyko gaśnięcia silnika podczas ruszania oraz płynność jazdy,
  • większe skupienie na kierowaniu samochodem — nie trzeba myśleć o zmianie biegów,
  • doceniana szczególnie w mieście — wygoda w korkach,
  • brak obsługi sprzęgła,
  • ogólny komfort podczas jazdy.

Wady skrzyni automatycznej:

  • cena jest większa niż samochodów z manualną skrzynią biegów,
  • większe spalanie,
  • wyższy koszt naprawy w przypadku awarii przekładni.
automatyczne i manualne skrzynie biegów

Auto z manualną skrzynią biegów

Manual również ma sporo plusów, takich jak:

  • największą zaletą przekładni manualnej jest jej niższa cena od samochodów z automatyczną skrzynią biegów,

  • niższa waga pojazdu,

  • większa kontrola co do pracy silnika,

  • mniej kosztowne naprawy.

Wady skrzyni manualnej:

  • mniejsza płynność jazdy,

  • wymaga dodatkowego skupienia na zmianie biegów,

  • manualne przełączanie biegów sprawia, że łatwo można zniszczyć skrzynię przez jej nieprawidłowe użytkowanie.

mierniki lakieru

Dwusprzęgłowa skrzynia biegów

DSG, a dokładnie Direct Shift Gearbox to połączenie obydwóch rodzajów skrzyni biegów. Jak to możliwe? Skrzynia ta posiada dwa sprzęgła (dla biegów parzystych oraz nieparzystych)- gdy wrzucamy pierwszy bieg, drugie sprzęgło jest już przygotowane do działania. Eliminuje to wszelkie szarpnięcia i ryzyko awarii czy konieczność naprawy skrzyni.

Manualna skrzynia biegów to mniejsze spalanie?

To powszechny mit. Wprawiony kierowca, który prowadzi samochód z manualną przekładnią, wie doskonale jak zmieniać biegi, by możliwie jak najbardziej zoptymalizować jazdę i sprawić, by była bardziej wydajna. W przypadku automatycznych skrzyń biegów i skrzyń DSG jest możliwość wybrania trybu ECO, który zapewni niskie spalanie paliwa oraz lepszą wydajność.

Podsumowanie — automat czy manual?

Planując zakup samochodu, wybór skrzyni biegów jest jednym z podstawowych kryteriów wyszukiwania. Wiele osób wybiera jednak samochodu z automatyczną skrzynią biegów, bo obecnie montowane, dwusprzęgłowe skrzynie automatyczne są superszybkie i bardzo dynamiczne. Dodatkowo posiadanie automatycznej skrzyni biegów zwiększa bezpieczeństwo jazdy (automatyczna skrzynia dostosuje zmianę biegów, więc nie trzeba zajmować się ich zmianą podczas jazdy w przeciwieństwie do tego, jak jest w przypadku ręcznej zmiany biegów).

Bez różnicy, którą opcję wybierzesz, na pewno znajdziesz samochód dla siebie! Trzymamy kciuki za nowy nabytek.

 

Odma olejowa co to

Odma olejowa co to

Odma olejowa co to | jak działa | gdzie jest i jaki koszt naprawy[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000"...

Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie

Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie

Jak zmierzyć pobór prądu w samochodzie[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000" disabled_on="on|on|off"...

Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?

Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?

Łańcuch rozrządu — co ile wymiana?[dipl_breadcrumb nav_bg_color="RGBA(0,0,0,0)" use_home_link_custom_text="on" use_home_link_icon="on" hide_home_text="on" home_link_icon="||divi||400" home_link_icon_color="#000000" disabled_on="on|on|off"...

5/5